המנצחת עדה פלג נקראה לחדש את החלק הקלאסי בפסטיבל עין גב, ובחרה לשם כך בסימפוניה התשיעית של בטהובן, "אני לא מכירה נשים שניצחו על היצירה הזאת".
בשנת 1943 התקיים בקיבוץ עין גב קונצרט קאמרי של רסיטלים לפסנתר וכינור. כעבור שנתיים ושלוש ב- 1945 וב-1946 בהתאמה, התקיימו במקום קונצרטים נוספים, שבהם כבר הצטופפו לא פחות מ-400 איש בחדר האוכל של הקיבוץ.
המסורת הצעירה הפכה ללהיט. ב-1953 כבר הושלם בנייתו של אולם המופעים בן 2500 מקומות שהיה אז הגדול בארץ, ופסטיבל עין גב למוזיקה קלאסית היה לעובדה קיימת.
מאז שינה הפסטיבל את אופיו מקאמרי לסימפוני והתארחו בו התזמורת הפילהרמונית הישראלית, הקאמרית הישראלית, תזמורת הקיבוצים וכן תזמורת רשות השידור. כמו כן התארחו בו במהלך השנים כמה מגדולי המוזיקאים בעולם, בהם לאונרד ברנשטיין, אייזיק שטרן, יאשה חפץ, ארתור רובינשטיין ודניאל בירנבאום. הקונצרט הקלאסי האחרון התקיים במקום ב-1994, ומאז החליף אותו פסטיבל הזמר המקומי.
והנה השנה הנהלת הפסטיבל פנתה למנצחת עדה פלג בבקשה שתיקח על עצמה את חידוש הפסטיבל של המוזיקה הקלאסית במגמה להחזיר עטרה ליושנה. פלג, בעברה, הספיקה לכתוב עיבוד לאופרת הרוק "החומה" של פינק פלויד, לתרגם את יצירתו של סטרווינסקי "סיפורו של חייל" לעברית, להקים את המרכז למוזיקה בחיפה (1995) המקיים בכל שנה את תחרות החליל הבינלאומית שאף זכתה למוניטין בינלאומי. כעת לקחה על עצמה את חידוש פסטיבל עין גב למוזיקה קלאסית בשיתוף ראש המועצה עמק הירדן.
הפסטיבל המתחדש יציג את הסימפוניה התשיעית מאת בטהובן בביצוע תזמורת סימפונית ירושלים, מקהלת הגליל העליון, בנות מקהלת עמק הירדן וזמרים ממקהלת האופרה (11באפריל, אולם "כנרות" בקיבוץ עין גב). הסולנים הם הזמרים לריסה טטוייב, סבטלנה סנדלר, איתן דרורי ואיגור טברובסקי. המנצחת כאמור היא עדה פלג.
"הבחירה בסימפוניה התשיעית של בטהובן היא הצהרה מסויימת", אומרת פלג, "משום שהיא קלאסיקה חילונית פר קסלנס או ליטורגיקה חילונית. המסר של היצירה, לאחווה ולחברות, הוא חשוב מאוד. ובטהובן מתאים להוויה של המקום, בעין גב בשעת ערביים כשאנשים עוד לא עייפים".
פלג טרם ניצחה על התשיעית של בטהובן. "אני גם לא מכירה נשים שניצחו על הסימפוניה הזאת", היא אומרת, "האתגר להביא עוצמות גם כאישה הוא ענק". היא טרם החליטה אם תנצח על התשיעית מתווים או בע"פ. "למדתי את הפרטיטורה היטב ואני לא צריכה את התווים, אבל עוד לא החלטתי. ייתכן שהעובדה שישי מולי תווים זה מה שישרה ביטחון על כל המשתתפים. אבל שיהיה ברור: אין מה לגעת בסימפוניה התשיעית אם לא יודעים אותה בע"פ ואם לא שולטים בתווים באופן מושלם.
פלג גרה במשך שנים בארה"ב, שם עשתה תואר ראשון ולאחר מכן למדה ניצוח בבלומיגטו, אינדיאנה. "כשהילדים שלי היו קטנים לא ניצחתי כדי להיות איתם", היא אומרת. "להיות על הבמה זה דבר שדורש טוטאליות ודחיתי זאת לרגע שבו אוכל להתמסר כל כולי". במהלך אותן שנים לימדה, כתבה מאמרים על ליטורגיקה ועל מלחינות פמיניסטיות, הרצתה על סימטריה במוזיקה ועל סימטריה באדריכלות וכן על מוצארט הגרמני ועל צ'ייקובסקי.
נתקלת בקשיים בעולם הניצוח כאישה?
"אפשר לאמר שכן, אבל מעט, ודוקא בגרמניה, בעיר גטניגן, המנהל המוזיקלי של התזמורת המקומית ראה ושמע אותי, ורצה להזמין אותי לנצח עליה, אבל המנכ"ל אשר עדיין לא מתאים להם להזמין אישה לנצח, וזאת למרות שיש להם אישה קאנצלרית". "בארץ לא נתקלתי באפליה מגדרית. אם אני טובה אז לוקחים אותי".
בשנת 2006 עברה להתגורר עם משפחתה בראש פינה, בבית שהיה עד אז בית הנופש של המשפחה. היא ארגנה בין השאר פסטיבלי מוזיקה בכנסיות שונות בחיפה, בגוש חלב ובצפת. היא לא רואה עתיד שחור למוזיקה הקלאסית. "דיסקים לא קונים יותר, נקודה. ולא רק במוזיקה הקלאסית, משום שבאינטרנט הכול בחינם. אבל יש היום יותר קהל ויש פעילות מוזיקלית אינטנסיבית. זה אף פעם לא יהיה פופולרי כמו ה"אח הגדול". העתיד מותנה בחינוך ובתרבות. בקהל שלי יש רבים בגילאי 40-50 שמגלים את השילוב של המוזיקה לטבע ובאים ונהנים, אבל כללית אני מודאגת מכל החוויה שישנה בארץ.
אילו היית שרת התרבות מה היית עושה כדי לשפר את המצב?
הייתי חוברת לשר החינוך ומחזירה בגדול את שיעורי המוזיקה לבתי הספר. אבל כנראה אין מי שידבר עם גדעון סער על הנושא הזה או שישכנע אותו בחשיבות הרבה של מוזיקה בחינוך ובתרבות. מדאיג אותי שבמערכת החינוך בישראל מוזיקה קלאסית לא קיימת.
כתבה של אורה בינור במעריב, אפריל 2012